Oerang oetang`s en Neusapen - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van leon vroemen - WaarBenJij.nu Oerang oetang`s en Neusapen - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van leon vroemen - WaarBenJij.nu

Oerang oetang`s en Neusapen

Door: Leon en Ilona

Blijf op de hoogte en volg leon

14 Augustus 2011 | Maleisië, Sepilok

Aangekomen in Sandakan hebben we een taxi genomen naar het gehucht Sepilok.
Eigenlijk zijn er alleen lodges en het oerang oetang opvangcentrum en er schijnt een klein winkeltje te zijn dat om 18:00 uur dicht is.
We hebben een kamer geboekt bij
B&B Sepilok.
Dat een gunstige ligging heeft, nl. ongeveer 1km loopafstand van het opvangcentrum.
Aangekomen bij B&B brengen we alles naar de kamer, deze is erg ruim met eigen wc en douche.
De eigenaar heeft het gedeelte waar we verblijven recentelijk gerenoveerd en alles is netjes en nieuw.
Meteen na het inchecken zijn we naar het opvangcentrum gegaan van de oerang oetangs.
De dieren worden op bepaalde tijden gevoed en ze komen dan op het eerste en tweede platform. Mooi om te zien.
Die ochtend was het erg druk op het platform.
IN de middag was het rustiger.
De tweede dag kwamen we een nederlands koppel tegen die een taxi wilde delen naar palmplantage waar de neusapen zitten.
Ook daar worden ze gevoed.
De neusapen komen uit de jungle en kruipen op de platforms om te eten.
's Avonds hebben we de canopywalk gedaan in discovery wildlife centre gedaan.
Daar zagen we de vliegende eekhoorns en de slow lorrie. De slow lorrie zat te hoog in de boom om een goede foto te krijgen maar we konden hem wel goed zien.
De volgende dag nogmaals naar het oerang oetang opvangcenter.
We hadden geluk, er kwam een jong mannetje zich van heel dicht bij laten bewonderen.
Hij liep over de reling van het platform waar het publiek staat te kijken.
Tussen de voedertijden een jungle trail (bird trail) gelopen. Ongeveer 500 meter onderweg waren we op zoek naar bloedzuigers.
Toen Ilona zich omdraaide zag ze op ongeveer een meter afstand een oerang oetang staan. Voordat we wat konden doen pakte de oerang oetang Ilona om haar middel vast.
Ilona probeerde weg te komen door verder te lopen en te schreeuwen maar de oerang oetang hield zich stevig vast en liep met haar mee.
Zo liepen ze een korte polonaise op het trail. Leon probeerde de oerang oetang los te maken maar hij hield Ilona steveig vast. Na een zachte klap op de schouder liet hij verbaasd los.
Nadat we ons trail vervolgde ontdekte Leon een bloedzuiger op zijn bil.
Toch door de onderbroek heen gekropen. Na het trail afgelopen te hebben de bloedzuiger verwijderd met zout.
De volgende dag gingen we naar een Billit home stay. Na drie uur rijden kwamen we aan bij een lokale familie. Ze sliepen in huisjes op palen. We hadden een eigen kamer met matrassen op de grond.
We kregen de eerste river cruise. We zagen vier oerang oetangs in de bomen enkele neusapen door de bomen slingeren en een krokodil.
Helaas begon het 's avonds hard te regenen waardoor de jungle walk niet door ging.
We kregen witte rijst met kip te eten. Er lag op een andere kamer een Engels koppel. Daar hebben we de avond wat mee gekletst. Helaas regende het s`morgens nog waardoor het licht voor foto's te maken erg slecht is. We besloten om niet langer te blijven en zijn een dag eerder uit de package gestapt.
We werden afgezet op een kruising waar we de bus pakten naar Kota Kinebalo.
Waar we na 7 uur aanwkamen.

• 22 Augustus 2011 - 19:56

Hello:

i don't know if you remember us, but we are the french family (with 4 daughter) we meet you in argentina (Puerto Madryn) and in Rapa Nui and in Moorea.
    Our travel is finish!!!! we often thing about our "friend - traveller's" and we hope to yiu really good things and nice meet during all your travel.
    bye bye