Beklimming Sierra de la ventana - Reisverslag uit Sierra de la Ventana, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu Beklimming Sierra de la ventana - Reisverslag uit Sierra de la Ventana, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu

Beklimming Sierra de la ventana

Door: Leon en Ilona

Blijf op de hoogte en volg leon

30 Januari 2010 | Argentinië, Sierra de la Ventana

Van Santa Rosa naar Sierra de La Ventana gereden om daar een aantal dagen te kamperen.
Aangekomen in het plaatsje waren we eerst op zoek naar een overnachting, we werden aangesproken door een man en vrouw.
De man is een Schot genaamd Dale en zijn Argentijnse vriendin Maria die er woonachtig zijn.
Omdat alles was volgeboekt konden we een nacht bij hun doorbrengen.
Met enig wantrouwen, besluiten we dat dan maar te doen.
Eerst nog even naar de golfclub om wat te drinken en te eten.
Daarna rijden we met onze auto achter hun aan.
Een groot hek word geopend en we rijden een oprijlaan van enkele honderd meters lang op.
We worden begroet door een drietal honden.
Vervolgens betreden we de woning.
In en kamer hangen allemaal jachttrofeën, blijkt dat het huis en landgoed een vaak bezochte lokatie is voor jagers uit Noord Amerika.
We krijgen een joekel van een slaapkamer toegewezen met eigen douche en toilet.
Na een drankje gaan we dan slapen.
De volgende dag werd hun "optrekje" beter zichtbaar, we keken onze ogen uit.
Joekel van een huis uit 1904, met ettelijke hectares grond, zwembad, etc.
Na ontbijt nemen we afscheid van deze gastvrije mensen en rijden naar een camping even buiten het dorp.
Daar ons kampje opgezet en de volgende dag staat dan op het programma om de berg met het venster te gaan beklimmen.
Het is de hoogste berg van de Pampa, 1295 mtr.
We moeten ons inschrijven bij Rangerstation en dan gaan we naar boven.
Dat valt vies tegen met 33 graden Celsius uiteindelijk hebben we, tot de top en terug, 5.5 uur over gedaan.
Het was wel de moeite waard, op die hoogte zie je wat de Pampa inhoudt, het is één grote vlakte die zo vlak is als een biljart laken, zover het oog reiken kan.

Na aantal dagen rust en BBQ zijn we vertrokken naar schiereiland Valdes in Patagonië.
En daar valt rijden niet mee we maken kennis met onze eerste gravelwegen met wasbord, diepe sporen in wegdek, stof en de krachtige wind die altijd aanwezig is, welkom in Patagonië.
Je kunt blij zijn in deze omstandigheden als je 450 km in ongeveer 6 uur aflegt.
Onze auto is natuurlijk niet aerodynamisch gebouwd, hij is topzwaar en flink beladen en dat merken we.
In Valdes bij Punta Norte zien we enkele zeeleeuw kolonies en pinguins.
Ze hebben pas jongen gekregen en kunnen nog niet zwemmen.
Het is vroeg in het seizoen, de Orca`s die hier op deze plaats straks komen om te jagen op deze jongen zijn er nog niet, aldus de Ranger.
Het is de enige plek ter wereld waar dit te zien is.
Prachtige zonsondergang gehad in Puerto Pyramides.
Vervolgens zijn we richting het zuiden gaan rijden.
Wegen zijn eindeloos, honderden km`s rechtuit, bergen op en af.
Opletten is wel vereist, diepe sporen vaak (10 cm) in het asfalt.
Vrachtverkeer en de altijd aanwezige zware tegen- of zijwind maken je erop attent dat je het stuur goed moet vasthouden en moet opletten.
Dat zien we dan ook zien aan de vele kruisjes die langs de weg staan.
Het zijn de stille getuigen zijn van de dodelijke aanrijdingen.
Ook liggen er genoeg dode guanaco`s langs de weg, aangereden door het verkeer.
Daar moet je ook voor opletten, want deze lopen in kuddes over de weg.
We gaan verder, tegen de wind in, op weg naar Ushuaia.

• 30 Januari 2010 - 08:50

Paul:

Hi folks,

Het wordt met de week leuker om deze site te bekijken. Steeds een verassing als er weer een nieuw verhaal met foto's op staat.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jullie vaker een verhaal moeten gaan uploaden....;-)
    Geniet er vooral van en op deze manier genieten wij met jullie mee.

Have fun.
    Gr. Paul, Karin, Jesse & Loïs

• 30 Januari 2010 - 09:08

Mandy :

Altijd weer leuk om een mailtje te krijgen dat er weer een verslag is geplaatst. Meteen lezen en dan genieten :)
    Wat een prachtfoto's!!

Hier ligt alweer sneeuw dus ik word echt jaloers als ik jullie temperaturen daar bekijk.

Geniet ze nog daar.

• 30 Januari 2010 - 13:38

Larry En José:

Hey Leon en Ilona,

Wat een schitterende foto's. en daarbij de temperatuur. Ziet er allemaal geweldig uit.
    Stuur de zon en warmte ook een beetje onze kant op. Geniet van elke dag ! (we zijn niet jaloers ha, ha)

Groeten Lsrry en José oet Bingelder

• 30 Januari 2010 - 18:51

Osman:

Luitjes niet teveel van die mooie plekjes bezoeken, straks willen jullie niet meer terug naar NL....:-)

Stuur wat zon onze kant uit, want het is hier geen weer voor 'n Turk...:-)

• 31 Januari 2010 - 10:13

Frans Franssen:

De wind sterkte is wel duidelijk en zeker als geoefende bikers het al een harde wind vinden. Niks voor een gewoon wielrennertje, ha ha. Wat een ruimte op de foto's. Doe zo voort.

• 31 Januari 2010 - 16:03

Marion&Jos :

De foto's zijn mooi. Jullie kunnen dan geen grote afstanden snel afleggen maar dat is ook niet nodig je hebt ja vakantie en het is nog geen december dus niet..........
    grtzzz JKMC

• 31 Januari 2010 - 19:47

Angelique Vd Akker:

Hei, geweldige foto's! Blijft leuk om jullie reisverslagen te lezen! Wauw, kast van een huis trouwens waar jullie zo maar eventjes geslapen hebben. Veel plezier daar, Leon zorg dat Iloontje niet wegwaait en....tot het volgende verslag

• 31 Januari 2010 - 21:37

Emmy :

Leuk om jullie verhalen te lezen en wat fijn dat jullie bij die mensen mochten slapen.Geniet van elke dag.Ik kijk uit naar jullie nieuw verhaal Gr Emmij

• 31 Januari 2010 - 22:27

Jeroen :

Heerlijk om te lezen dat het daar zo'n prachtig weer is, als ik hier uit het raam kijk ligt er alweer van die witte troep. Volgens mij en gezien de foto's is het echt genieten daar.
    Neem de tijd om goede foto's te maken let op je scherpte en het contrast. Maar vind het super zou willen dat ik de ze gemaakt had ;)

• 01 Februari 2010 - 09:58

Rob:

pfffff...
    vinden jullie het erg als ik zeg dat ik jaloers ben....

groetjes oet bugte

• 01 Februari 2010 - 10:58

Janine:

Ook ik open steeds nieuwsgierig de site om te kijken of jullie weer een verhaal geplaatst hebben. Wat maken jullie een bijzondere reis mee zeg.. wow. Geniet er intens van en blijf ons vooral op de hoogte houden! Super mooie foto's trouwens!

Groeten van Janine & Raoul!

• 01 Februari 2010 - 18:43

Els:

Super sjiek allemaal.hoe gaat het met koken?Denk dat het steeds beter gaat of niet?Citrusdressing..3el olijfolie.1el citroensap.1el sinaasappelsap.een halve tl honing.peper en zout naar smaak.biefstuk met tomatensaus;maak in de wok eerst de saus 4tomaten bakken in de olie 2el.1teentje knoflook erbij gaar bakken en zeven,biefstuk bakken,voor rood 5min voor rose 8minen doorbakken 15min .Met de saus kun je vanalles bv ,pittiger maken met bv worchestersaus,mosterd,of zoeter met ananas sinaasappel etc.Ook kun je de basis veranderen door er meer ingredienten aan toe te voegen zoals paprika ,uien,courgetten of wat jullie ook maar lekker vinden nu moet je echter niet zeven en de groenten niet te gaar laten worden probeer ook eens de plaatselijke kruiden en vergeet niet om er wat lekkers bij te drinken.Heel veel groetjes van ons en tot skypes

• 03 Februari 2010 - 21:58

Pascal En Kim:

He Jullie,

Ziet er wederom geweldig uit. Als je wiltr ruilen (jij weer werken en ik daar) doe ik dat gelijk.
    Laat het jullie daar goed gaan.

Grz,

Pascal.

• 06 Februari 2010 - 14:35

Maartje En Jordy:

Hoi Ilona en Leon,
    na het zien van de mooie foto's en het lezen van jullie reisverslagen begint het bij ons toch ook te kriebelen hoor....!Geweldige reis en we wachten op jullie volgende reisverslag.
    gr.

• 07 Februari 2010 - 08:07

Köhl En Han:

Het is zondagmorgen en we zijn net met de dienst begonnen. Het is rustig en we dachten kijk eens even hoe het bij de "Bekkerkes" is. Zo te zien en te horen loopt alles op rolletjes.
    Heel veel plezier.

GRT H & H

• 07 Februari 2010 - 11:05

Will Te Winkel:

Hoi Leon & Ilona,

Je raakt volgens mij niet uitgekeken in zo' n super landschap. Geweldig!!! Ik heb begrepen dat Sierra de la Ventana een klein plaatsje is, opgericht door Diedrich Meyer
    in 17 januari 1908. Jullie overnachting bij die Schot met zijn vriendin klinkt wel heel leuk. Aan ruimte geen gebrek. " Keep on going". Nog geen slijtage te bespeuren aan jullie auto? Wij (de vele collegae van politie Limburg Zuid) blijven achter en gaan dagelijks naar het werk pffffff.. Desalniettemin geniet ik van jullie verhalen en foto' s. Op deze wijze beleven wij het allemaal een beetje mee.

Saludos cordiales y Tenga cuidado,

Will te Winkel

• 07 Februari 2010 - 19:12

Gerhard&tanja:

Hallo aus dem eisigen Puerto Natales. Seid ihr schon im Nationalpark ??
    Wir bleiben noch 2 Tage hier und hoffen auf besseres Wetter. BBQ Wetter ist das ja auch noch keines brrrr. Gebt mal eure Position durch bis bald ..
    PS.: Wir sind jetzt stolze Besitzer eines Reservereifens mit Alufelge ;)))

• 14 Februari 2010 - 13:04

Nanda:

Hey luukes

het blijft inderdaad leuk om te lezen. Maar dat is jullie natuurlijk al bekend. Voor wat die zon betreft...ik zit nu in Thailand met ongeveer 35 graden. (kadootje van de familie :-)))Was wel een rare gewaarwording van -5 naar +35.
    Kunnen jullie ff opnieuw jullie skypeadres sturen. Heb alles opnieuw op mijn laptop moeten zetten en ben jullie skypenaam vergeten. Voor de rest....geniet met volle teugen...doe ik ook hier hihihi

Tot gauw, grtz Nanda

• 17 Februari 2010 - 17:59

Dagmar En Jannie:

Hee Leon en Ilona,

Na even zoeken en navraag gedaan bij jullie familie hebben we dan jullie site ontdekt.
    Dat het een geweldige reis is en nog zal worden, daar twijfelen we geen moment aan. Mooie fotos hebben jullie gemaakt, kun je nagaan hoe het in het echt is. We zouden graag bericht krijgen, ik heb het emailadres hiernaast ingevuld, dus als het goed is, staan we geregistreerd. Dat jullie geen heimwee hebben kunnen we ons helemaal voorstellen, hier mis je toch niks. In Nederland kun je nog lang genoeg zijn, maar zo een reis als wat jullie maken, doe je meestal maar een keer. We wensen jullie veel plezier toe en geluk op dit avontuur. Groetjes Jannie en Dagmar