Terug in Buenos Aires om auto te verschepen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu Terug in Buenos Aires om auto te verschepen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu

Terug in Buenos Aires om auto te verschepen

Door: Leon en Ilona

Blijf op de hoogte en volg leon

01 Oktober 2010 | Argentinië, Buenos Aires

Bonito (Braz.), Foz do Iguazu (Braz.), Iguaza falls ( Arg.), Peurto Piramides (Peninsula Valdes), Buenos Aires.

Het is alweer een tijd geleden dat er iets op de site gezet is, dus even de update`s.

Vanuit Bonito zijn we richting Foz do Iguazu gereden.
Een lange tocht met enorm veel vrachtverkeer.
En dan niet te denken aan een trekker met oplegger als in NL.
Nee, vaak zijn de combinaties 25 tot 30 meter lang, en super hoog.
De opleggers zijngeladen met suikerriet.
De chauffeurs rijden als gekken (geen limiet qua snelheid) zodat het inhalen vaak tot hachelijke situaties leidt.
De wegen zijn dan wel van asfalt maar het is toch wel vermoeiend rijden.
Er zijn flinke gaten, scherpe bochten en dan niet te spreken over drempels die onverlicht op de weg liggen.
Drempels waarbij als je te hard rijdt, enigszins gelanceerd wordt.
Goede omzet hier voor de schokbrekermarkt.

Langs de wegen die richting de grotere steden leiden zie je veel armoedige "huisjes", ze wonen in een met plastic afgedekt schuurtje dat met touwtjes en andere bruikbaar materiaal bij mekaar gehouden wordt.

Gemiddeld rijden we 480 km per dag.
Na 2 dagen bereiken we de Iguazu falls aan de Braziliaanse zijde.
Deze zijn erg indrukwekkend en zoals collega W.Vonk al aangaf heb ik (leon) een helicoptervlucht gemaakt.
10 minuten boven de falls was eigenlijk veel te kort.
Maar dan zie je wel pas wat voor geweld ermee gepaard gaat, als al dat water naar beneden stort over een enorme oppervlakte.'
Vergeleken met de Niagara falls in Toronto zijn deze toch wel wat groter.

Na de falls terug op de camping.
We kamperen weer in onze daktent.
Op de camping leren we Silvia en Paul uit Duitsland kennen, zij reizen zolang het hun uitkomt met hun vrachtauto door Zuid Amerika en Noordwaarts.
Dat kan natuurlijk makkelijker als je gepensioneerd bent.
De vrachtauto opbouw hebben ze zelf gebouwd, echt een prachtwerk om te zien. Alles erop en eraan.
Na enkele dagen Brazilaanse zijde en onze beurs leeg is, zijn we de grens overgestoken naar Argentinië om aan die zijde de Falls te bekijken.

Het papierwerk bij de douane aan beide zijden was snel gedaan en konden na een uurtje ongeveer Argentinië inrijden.
Aan de Argentijnse zijde beleef je de watervallen echt aan den lijve.
Verschillende looppaden leiden naar uitzichtpunten waar je vlakbij het naar beneden stortende water kan komen.
Zeker de Garganta del Diablo
(devils throat) daar gaan zulke grote hoeveelheden water naar beneden dat er zoveel stoom cq mist vorming is dat je de rivier waar het in terecht komt niet kan zien.
Erg indrukwekkend.
Op de camping worden we lek gestoken door de muggen.
Helaas houdt na het bezoek aan de watervallen ons kampeeravontuur met onze daktent op.

We rijden zuidelijk richting Puerto Madryn, zo`n 2200 km verder.
Daar is nu het seizoen om de Zuidkapers te zien.
Aangekomen in Peurto Madryn, zien we langs de kust lopend al verschillende Zuidkapers die vrolijk hun kop uit de zee steken.
Op de pier hebben we beter zicht en zien we de enorme beesten langs zwemmen.
De vrouwtjes wegen toch gemiddeld zo`n 20 ton en zijn ongeveer 18 meter lang.
Hun staart is ongeveer zo`n 5 meter breed.
We gaan uiteindelijk voor een week naar Peninsula Valdes (3e keer)en bij het ACA motel checken we weer in.
We bezoeken verschillende locatie`s waar we de walvissen kunnen zien.
Maar om ze echt van dichtbij te zien moet je toch een boottocht doen.
Dus deze doen we enkele keren binnen de week dat we er zijn.
Als je op zo`n bootje zit en er komt zo`n walvis voorbij dan zie je pas echt wat voor geweld dat is.
Regelmatig "breechen" de walvissen, dwz. dat ze met hun lichaam rechtstandig uit het water schieten en dan op hun zij weer in het water ploffen. ( een soort van bommetje maken).

Ook aan dit avontuur komt een einde en we maken ons op om weer 1500 km terug te rijden naar Buenos Aires.
Gelukkig werkt de gps nog en rijden na enkele dagen moeizaam door de stad terug naar de B&B Gorriti.
Hernan is weer blij ons te zien.
We laden de auto uit en maken hem gereed om in de garage te stallen.

Vrijdag 17/9 gaan we naar Grimaldi om het papierwerk te regelen voor verscheping.
Maandag`s zou de auto in de container gaan, echter custombrokers en douane werken niet echt mee.
De hele dag zitten we met anderen op het havenbureau om eea te regelen. Echter het schiet niet op.
Een Duitser en Frans gezin zitten al een week te wachten totdat zij hun auto kunnen ophalen.
Argentijnen maken zich in ieder geval niet moe.
De volgende dag wordt ons verzekerd dat de auto in de container zou gaan.
Dus de volgende dag zijn we weer om 09:30 uur aanwezig bij het EMBA kantoor, rond 14:00 uur rijden we dan het haventerrein op.
Eerst gaat de auto nog door de scanner van de douane en daarna kunnen we doorrijden naar de container.
Daar doet men weer moeilijk om de auto diezelfde dag nog in de container te zetten.
Men stelt voor de auto in een loods zetten en de volgende dag de container laden.
Hier gaan we absoluut niet mee accoord.
Na veel beraad en wij moeten zelfs dreigen om Grimaldi te bellen besluit men toch om de container te laden.
De daktent wordt met de heftruck naar beneden geladen en wordt rechtop vastgezet met spanriemen, dan kan de auto erin, accu loskoppelen en dan wordt hij vastgezet.
Als de deuren dichtgaan en de zegel erop zit, zijn we gerustgesteld. Helaas komt er aan onze reis met de landrover een einde.

Langs deze weg willen we in ieder geval de volgende personen bedanken voor hun bijdrage aan onze geweldige reis met de landrover:

Jean en Sjir voor hun bijdrage aan de technische voorbereiding van de auto en vervangen van onderdelen ( zal straks weer nodig zijn).
Mark voor de electriciteit,
Guido voor zijn tijd en kennis voor wat betreft interieur.
Han Jacobs Interieurbouw voor het beschikbaar stellen van de bedrijfsruimte.
Louis voor de gps kaarten en informatie die hij had opgedaan tijdens zijn reis door Zuid Amerika.

Enkele feiten:
Van container tot container hebben we
35.670 km gereden, daarbij hebben we 3875 liter diesel verbruikt.
2x oliefilter, 2x brandstoffilter vervangen, 19 liter olie.
Lichtschakelaar vervangen.
2 nieuwe banden gekocht enkele malen laten plakken.
1 set acherschokbrekers vervangen, 1 set remblokken.
Overblijvende Schade:
lekkende brandstof tank,
lekkende remcilinder achterrem.
Achterschokbrekers moeten wederom worden vervangen.
Chassis ana de achterzijde vertoonde rotte plekken.

Nu de auto in de container zit en op moment van dit schrijven al op zee zit, vervolgen wij onze reis naar Paaseiland.
Daarna gaan we naar Tahiti en Mo`orea om nog wat te relaxen, waar ons volgende reisverslag gemaakt zal worden.

• 01 Oktober 2010 - 05:37

Gulfer:

Waaauw SUPER! Blijf er van genieten. Wat een belevenis.

Groetjes Gulfer

• 01 Oktober 2010 - 07:02

DE Buren:

Hoi Leon en ILona

Blij om weer eens wat te lezen van jullie.
    Met plezier volgen we jullie en komen niet uitgekeken naar jullie foto`s.
    Hopelijk hebben jullie nog meer foto`s en verhalen maar dat denken we wel.
    Geniet nog van die laatste weken en we verheugen ons op jullie terugkomst,dan kunnen we bij kletsen over jullie reis en onze dingen die hier gebeurd zijn.(prins Richard)

Groetjes Charles, Mathilda,Richard en Harold

• 01 Oktober 2010 - 07:14

Larry En José:

Leuk om weer dit verslag te lezen en wat een geweldige foto's !! En wat is die tijd gevlogen. We vinden het nog steeds geweldig dat jullie zo'n reis maken, ook voor het laatste gedeelte: GENIET GENIET GENIET! en maak maar weer prachtige foto's

Vele groeten van Larry en José

• 01 Oktober 2010 - 08:08

Jeroen En Loes:

WAUW! Wat een mooie verhalen weer en wat een prachtfoto's! Wij zijn weer druk aan het werk en de dagelijske sleur zit er alweer goed in :-(

Geniet er nog van!!!
    Groetjes
    die twee jonkies van de zoutvlaktes ;-)

• 01 Oktober 2010 - 08:39

Han:

wat zijn jullie lekker bruin geworden op het strand. Het is goed te zien dat jullie een beetje moe zijn !!!

• 01 Oktober 2010 - 12:15

Frans Schwillens:

Hi U2. Ge-wel-dig. Ik heb weer genoten van het verslag. Blij dat alles zo ver zo goed gegaan is. Geniet nog lekker, zeker van Tahiti en Mo`orea. Klinkt wel heeel erg lekker en relaxed. Ik hoop snel weer iets te lezen van jullie, heel veel plezier, grtjs, Frans

• 01 Oktober 2010 - 15:19

Marion@Jos:

Dit is een super vakantie. Geniet er nog maar van. grtz jkmc

• 01 Oktober 2010 - 17:30

Ieniemini:

hee, jammer dat het er voor jullie bijna op zit!! het is echt snel gegaan he! maar ben ook wel weer bij als jullie heelhuids terug zijn. vraag me alleen af of jullie nog weten wat 'werk' is!? rek het nog zo lang mogelijk.....

• 01 Oktober 2010 - 18:08

Joyce Roest:

Hey luitjes,
    leuk weer iets van jullie te lezen!! Wat een mooie belevenissen!!! Schitterende foto's!
    Jammer dat het einde alweer bijna in zicht is!! Maar zover is het nog niet, geniet er nog even van en rust goed uit!!! XX

• 01 Oktober 2010 - 19:19

Truus En Frans:

He avonturiers, wat een verslag weer, ongelooflijk. Wij zijn net terug uit Rhodos en daar op het strand ontdekten we ook walvissen met een hoog Greenpeace gehalte en ook nog Duitstalig. Geef mij maar jullie walvissen, prachtig.

• 01 Oktober 2010 - 20:07

Osman:

Wat blijft het geweldig om jullie reisverslagen te lezen.
    Have fun en geniet van de laatse weekjes

• 01 Oktober 2010 - 21:56

Mandy:

Ja zelfs op Fuerteventura blijf ik jullie volgen :D
    Ja, ik heb het geluk één hele week op reis te zijn... niet te geloven he dat jullie "jaartje" er al weer bijna op zit. Daar kunnen jullie straks toch wel heel lang op teren denk ik en het zal wel weer wennen zijn om jullie tegen te komen, maar na een paar dagen weten wij en jullie vast en zeker niet beter! Dus geniet nog zolang als jullie geweldige reis duurt en ik teken alvast in voor de fotoavonden, hahaha!!

Probeer nog wat te relaxen en bij te komen van die bijna 40000 gereden kilometers...

Mandy en Leon

• 03 Oktober 2010 - 12:57

Jack En Iris:

Mooie foto s, en mooi verslag. En nu nog even lekker genieten en relaxen, en dan komen jullie gelukkig weer naar huis, we verheugen ons er al op.
    Veel plezier nog.

Groetjes Jack en Iris.

• 03 Oktober 2010 - 12:58

Jack En Iris:

Veel plezier nog.

Groetjes Jack en Iris.

• 03 Oktober 2010 - 15:24

Jean En Sjir:

nog even genieten en dan is er werk aan de winkel, een behouden thuiskomst.

• 03 Oktober 2010 - 15:26

Jean En Sjir:

nog even genieten en dan is er werk aan de winkel, een behouden thuiskomst.

• 05 Oktober 2010 - 12:40

Ruud En Paola:

Prachtige reis hey!
    En indrukwekkende feiten! (dè èrme LaRo).

Geniet met volle teugen de laatste weken zou ik zeggen.
    Veul plezeer nog!

Groetjes Ruud en Paola.

• 05 Oktober 2010 - 18:55

Nanda:

Tuurlijk vinden we het allemaal geweldig en mooi wat jullie beleven. En tuurlijk balen jullie dat het einde langzaam in zicht is, en tuuuuuuuuuurlijk willen jullie nog helemaal niet naar huis. Maar stiekem vind ik het toch ook wel leuk om jullie weer eens "live" te zien hier en weer eens bij te kletsen :-)) Wil niet zeggen dat ik jullie nog een paar super weken relaxen toewens...Have fun :-))

• 09 Oktober 2010 - 22:02

Paola:

Ik hou van de iguazu Falls, het is mijn lievelijngs plek. Ik ben Jaoloers! Jammer dat jullie niet naar PY kunnen gaan... geniet van de laaste dagen en tot gauw!! groetjes

• 11 Oktober 2010 - 07:54

Johan & Franny:

Hé luitjes.

Altijd met veel plezier jullie proza gelezen en van de foto's genoten.
    Geniet zolang het nog duurt en goed thuis.

Bedankt en tot ziens.

Gr Johan & Franny.

• 13 Oktober 2010 - 14:06

Roger Notermans:

Wauw, waanzinnige reis en zeker waanzinnig mooie foto's die jullie hebben geschoten. Ik ben jaloers op jullie

• 19 Oktober 2010 - 19:46

De Buren:

Hallo Leon en Ilona
    Alles oke daar geniet nog van die laatste dagen, we wachtern met spanning op jullie en hopen nog veel verhalen en foto`s te kunnen zien.

Groetjes van ons Charles,Mathilda ,Richard en Harold jullie buren.