Noordelijk Argentinie en Chili - Reisverslag uit Salta, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu Noordelijk Argentinie en Chili - Reisverslag uit Salta, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu

Noordelijk Argentinie en Chili

Door: Leon en Ilona

Blijf op de hoogte en volg leon

22 Mei 2010 | Argentinië, Salta

Valle de Luna Cafayata, Quebrada Salta, Purmamarca, Paso de Jama,
Chili:San Pedro de Atacama, El Tatio Geysers, Iquique.

Na de condors zijn we richting Cafayata en hebben we een overnachting genomen in Nat. Park Valle de Luna.
We komen door een gebied met sculpturen die door de eeuwen heen zijn gevormd door wind en zand, vooral als de zon onder gaat kleuren de bergwanden gloeiend rood.
Vervolgens gereden naar Cafayata, alwaar we onze koelkast weer eens moesten laten repareren.
Het soldeersel was gebroken waardoor het gas verdampt was uit de motor.
Enkele dagen in Cafayata verbleven,
het is een leuk dorp met terrassen en een gezellige Plaza.
Na de reparatie zijn we verder gereden richting Salta via de Quebrada met enkele prachtig kleurrijke bergen en oa de Devils Gorge.
De stad Salta staat bekend om zijn prachtige kerk.
S'avonds zien we nog mensen trouwen in de kerk en dat om 21:30 uur.

Na Salta richting Purmamarca gereden, dit dorp staat bekend om de berg met zijn 7 kleuren.
Hier konden we weer kamperen in onze daktent.
In het dorp zie je al veel Inca invloeden, de mensen zijn hier toch nog traditioneel gekleed.
Veel toeristen arriveren hier om de berg te bekijken, je kan er omheen lopen via een wandelpad van 3km.
In het dorp kunnen we de bekende Coca blaadjes kopen, deze zijn een goed middel tegen de hoogte en helpen echt. Je neemt een aantal blaadjes en stopt deze in de mond en zuigt erop. Gegarandeerd dat je minder duizelig bent.

Na Purmamarca richting Chili gereden, via Paso de Jama.S 23* 13.604' W067* 03.686'
Bij de grens van Argentinië moeten we weer uitstempelen en onze autopapieren regelen.
Echter deze keer duurt het enkele uren. Bleek uiteindelijk dat men in de pas van Ilona geen "Entrada" had gezet maar "Salida" waardoor Ilona eigenlijk in Mendoza, Argentinië verlaten zou hebben.
Met handen en voeten duidelijk gemaakt dat men in Mendoza vermoedelijk de verkeerde stempel had gebruikt.
Na enkele telefoontjes was het dan toch geregeld en hoefden we niets te betalen voor een fout die wij niet gemaakt hadden.
Begonnen aan de bergpas, uiteindelijk !
Deze bergpas ligt op 4320 mtr hoogte en is 160 km lang.
Onderweg zien we gekleurde bergen en bergmeren. Ook weer mega kleuren om te zien.
Ook hier zien we fietsers, die gemiddeld drie tot vier dagen over deze pas doen.
Je moet je voorstellen bittere kou en hevige wind die zij moeten trotseren op deze pas, je krijgt wel diep respect voor zulke mensen.
Na de pas aangekomen in Chili, San Pedro de Atacama.
Hier een fiets gehuurd om naar Valle de Luna te gaan, dat valt vies tegen om op een hoogte van ongeveer 2200 mtr te fietsen, het waren maar 36 km heen en terug maar het leken er wel 100.
Je hebt totaal geen adem en conditie. Je moet echt stoppen om op adem te komen.
De valle de Luna staat bekend om prachtige zonsondergangen, waarbij de lucht violet, goud, rood enz. kleurt.
De volgende dag met de auto naar Laguna Chaxa alwaar men flamingo's kan zien.
Voordat we vertrekken bleek dat we een lekke achterband hadden. Een andere band had een flinke scheur waardoor het canvas zichtbaar was. Na 20.000km. te hebben gereden moesten we de banden verwisselen. Gelukkig hadden we twee reservebanden bij ons.
Daarna naar de Flamingo's gereden. In het meer stonden de Andes flamingo´s en de Chileense flamingo´s. Wat hebben deze vogels toch super kleuren. Opeens werden we aangesproken door een man een vrouw uit Katsop Elsloo.
Eindelijk weer eens gezellig kletsten in het Limburgs.

Na San Pedro de Atacama op weg naar de Geijsers El Tatio. Dit betrof de slechtse wasbord weg tot nu toe!
De ribbels hadden wel hoogte verschil van 8 cm. Dit 88 km lang.
Over deze weg hebben we 4 uur gehobbelt met een snelheid van gemiddeld 25 km per uur.
Aangekomen bij de geijsers, zaten we op een hoogte van 4100 meter. Doordat het zo hard waaide hebben we onze koepeltent opgezet.
S´nachts geen oog dicht gedaan van de kou. De volgende ochtend zagen we dat er rijpafzetting was ontstaan aan de binnenkant van de tent en werd ons verteld dat het s'nachts - 13 graden was geweest. Erg koud dus. Maar wel de moeite waard om 's morgens de zonsopkomst op de Tatio geijsers te zien.

Vandaar uit weer terug over het ellendige stuk weg, naar een grote stad genaamd Iquique.
Daar is een belastingvrije zone om goederen te kopen. In Iquique hebben we twee nieuwe Michelin banden gekocht.
Hopelijk redden we het met deze banden tot het eind van de reis. Iquique ligt aan de kust in Chili. We zijn er enkele dagen aan het strand verbleven.
We wilden het noorden van Argentinië nog zien dus weer op weg naar Paso de Jamo.
Onderweg zien we opleggers staan met daarop nieuwe Mega vrachtauto's bestemd voor de grootste kopermijn ter wereld.
Een vrachtwagenchauffeur die ons er op attendeert dat onze verlichting het niet doet.
Dit is overdag. We komen er achter dat de lichtschakelaar is doorgebrand.
Gelukkig kunnnen we de extra schijwerpers handmatig bedienen. We rijden in het donker door tot de stad Calama waar we overnachten in een niet al te proper pension.
De volgende dag doorgereden naar San Pedro de Atacama. Daar de lichtschakelaar gemaakt.
We horen dat het gesneeuwd heeft op de pas en dat deze afgesloten is voor alle verkeer.
We zitten vier dagen in San Pedro de Atacama vast, omdat er niemand de pas over mag. We hoorden na de tweede dag van de politie dat de volgende dag de pas open zou gaan. Om 09:00 uur staan we aan de grensovergang samen met nog een aantal Britse motorrijders en andere toeristen in touringcars.
De hele dag gewacht, maar uiteindelijk mogen we niet door.
Dag vijf rijden we de pas over naar Jujuy (Argentinië). Vanuit Jujuy gaan we naar het noorden en dan de grens over naar Bolivia.

• 22 Mei 2010 - 16:44

Marion&Jos:

Het is en blijft een leuke reis. Ik hoop dat jullie de foto's en films goed hebben opgeborgen zodat je straks nog weet waar je bent geweest.
    Leo let wel een beetje op die Witte anders ben je ze bij de volgende grens overgang echt kwijt.
    Nog veel plezier. grtz JKMC

• 22 Mei 2010 - 19:43

Rob:

HOI wereldreizigers

Volgens mij kunnen jullie strax echt niet meer wennen aan het "regeltjesleven" hier....suc6

groetjes

• 22 Mei 2010 - 21:56

Marcel:

De verhalen blijven boeien.

Jullie kunnen in de toekomst iets bijverdienen bij een Landrover dealer.

Veel plezier op de verdere reis.

• 23 Mei 2010 - 10:58

Larry En José:

Wederom indrukwekkende foto's.
    Enne, Ilona, zie je ergens een bed and breakfast te koop, je weet wat we altijd gezegd hebben. We horen het wel.

• 23 Mei 2010 - 20:36

Mandy:

we want more, we want more!!

Meer verhalen, meer foto's. Wow!

Blijf genieten.
    Groetjes, Mandy

• 24 Mei 2010 - 05:48

Han:

Leon en Ilona, weer top bij jullie en bergen en dalen en dan voelen wij hier de kou niets eens!
    ps; wij hadden gisteren ook 23 graden celsius. Maar ja dat zal wel weer snel over zijn,
    tot horens !!

• 24 Mei 2010 - 10:33

Osman:

Geweldig en super foto's.
    Ik verheug me nu al op jullie terugkomst zodat jullie je ervaringen met ons kunnen delen.

Geniet zolang het nog mag duren.

• 24 Mei 2010 - 20:04

De Pizzabakker:

Ik ben weer online!
    Het is voor het eerst dat ik foto's van jullie vakantie zie! Toch gaat niets boven Limburg!
    Brommer is gekocht, na een halve sleutelen doet ie het perfect. Nu inbouwen in skelter.

• 26 Mei 2010 - 08:40

Jaackie En Iris.:

Wat is het toch super bij jullie, af en toe wat tegenvallertjes. Super mooie fotos, we verheugen ons alweer op het volgende reisverslag. vele groetjes jaakie en Iris.

• 04 Juni 2010 - 07:40

Joyce Roest:

Hey Luitjes,
    Heb net aantal verslagen van jullie gelezen en de prachtige foto's bekeken!! Echt super dat jullie dit mogen meemaken en zien!! Je zegt dat je respect hebt voor de mensen op de fiets daar maar ik heb respect voor jullie!!!
    Samen zo'n geweldige reis maken!!! Genieten van alle moois wat dewereld te bieden heeft!!!
    Geniet er van samen!!!
    Gr Joyce

• 05 Juni 2010 - 22:10

Leo En Lorraine:

Hoi Leon en Ilona

Wij hoorden vandaag van onze achterbuurman dat jullie dit reisverslag maakten, heb geboeid jullie reisverslag gelezen en de geweldige foto's bekeken.
    Wij willen jullie nog veel plezier wensen en geniet er vooral van.

Grtjes Leo en Lorraine

• 08 Juni 2010 - 14:57

Emmij:

hoy leon en ilona
    een tijdje niet gereageerd maar lees nog altijd jullie verslagen ze blijven boeiend en wat
    een mooie foto's zijn dat
    steeds
    veel plezier
    gr emmy

• 22 Juni 2010 - 07:44

Louis:

'n maand niets gehoord. toch maar eens kijken waar jullie uitspoken!
    zeker op 'n camping in Brazilie onder 't genot van 'n Brahma naar de WK aan 't kijken?
    hopelijk gaat alles goed met jullie en de defender.

groetjes,
    louis