Aangekomen in Braziliè - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van leon vroemen - WaarBenJij.nu Aangekomen in Braziliè - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van leon vroemen - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Braziliè

Door: Leon en Ilona

Blijf op de hoogte en volg leon

18 Augustus 2010 | Brazilië, Bonito

San Ignacio de Moxos, Conception, San Matias, grens overgang naar Brazilië, Caceres, Noord Pantanal, Porto Jofre, Zuid Pantanal, Bonito.

Vanuit Trinidad zijn we naar San Ignacio de Moxos gereden waar ook een optocht was met weer van die gevederden, echter deze was wel wat spectaculairder.
Aangekomen in het plaatsje werd gezocht naar een plek waar we onze
auto veilig konden stallen.

Op een gegeven moment zagen we een mooie tuin met hekwerk eromheen.
Bleek het een kerk te zijn van de Jehova.
Aangezien ze bij ons thuis ook altijd aanbellen en een voet tussen de deur proberen te zetten besluiten we dat ook eens in tegengestelde richting te doen.
Na veel beraad met zijn echtgenote en
natuurlijk tegen betaling kunnen we ons kamp opslaan.
De dagen in San I.de M doen we weinig slapen, de dorpgangers feesten dag en nacht en dat gaat schijnbaar 9 dagen lang door.
S`nachts lopen ze door de straten en trommelen de hele buurt bij elkaar. Overdag is het 35 graden en erg benauwd.
Dus na het zien van de optocht gaan we na 3 dagen terug naar Trinidad om ons voor te bereiden om te rijden naar Brazilië.
We besluiten om via de Noordelijke zijde ,via de Jezuïten route te rijden en vanuit San Rafael de Velasco naar San Matias te gaan, dat is de laatste plaats voor de grens.

In Conception bezoeken we nog een koloniale kerk, waarvan er veel op de route liggen.
Echter deze was wel de moeite waard om een kijkje te nemen.
In S.R de V. overnachten we.
Omdat we eerder hadden vernomen dat de weg naar San Matias veel gebruikt wordt voor drugs en autosmokkel, gaan we bij de lokale politie toch even informeren of we deze weg wel kunnen nemen.
Er wordt ons in ieder geval zeer sterk afgeraden om deze weg in het donker te rijden.
Men schijnt er automobilisten te overvallen waarbij je dan alles kwijt bent en het gebruik van vuurwapens wordt niet achterwege gelaten.
Als we s`ochtends rond 06:00 uur zullen vertrekken redden we het wel tot aan de grens, aldus onze Boliviaanse collega`s.
We vertrekken op tijd (07:00) want we hadden nog de hoop om onze tank te vullen echter de tanks van het tankstation zouden pas de volgende dag bevoorraad worden.
Gelukkig hebben we nog 2 volle jerrycans en een 3/4 volle tank daarmee moeten we het wel redden.
De weg blijkt inderdaad door afgelegen terrein te gaan, enkele vrachtauto`s komen we tegen en dat is alles.
De wegen zijn ontzettend slecht, veel wasbord en gaten in de wegen. Helaas zijn de wegen van leem waardoor het een stoffige rit is.
Maar beter dat dan regen, daardoor zou deze weg echt onbegaanbaar zijn.

Veel gebied waar we doorheen rijden staat in brand, in deze tijd van het jaar brand men de hele gebieden af om de grond weer vruchtbaar te maken.

Onderweg doorkruisen we enkele militaire posten waar we ons moeten inschrijven en ons doel moeten mededelen.
8Na 8 uur rijden en 310 km verder arriveren we uiteindelijk in San Matias.
Het is laat en we gaan het niet meer redden om de grens over te steken.
De volgende dag, wat een genot, weer asfalt onder wielen.
Onze auto wordt na de grens nog even "ontsmet" en het fruit moeten we achterlaten bij deze controlepost van de Brazilianen.
In Caceres moeten we ons melden bij de federale politie om de stempel te krijgen voor entree Brazilië.
Daarna het papierwerk bij de douane regelen hetgeen wel enig uren in beslag neemt, ze hebben namelijk siësta en we kunnen pas om 13:30 uur terecht.
Uiteindelijk kunnen we onze weg vervolgen naar Poconé, een plaatsje aan de ingang naar de Noord Pantanal.

Door de Noord Pantanal loopt een weg naar Porto Jofre, deze weg is ongeveer 150 km lang en ook ongeveer evenveel houten bruggen moet je over.

Onderweg zien we veel vogels.
We zien de blauwe Ara's en veel toekans en nog een aantal voor ons onbekende mooie vogelsoorten.
De kaaimannen zijn zo talrijk dat ze op elkaar liggen te zonnen.
We moeten soms uitwijken voor de capibara's die lui op de weg liggen te pitten.
Aangekomen bij het plaatsje Porto Jofre, 3 huizen en een camping, zetten we onze daktent op en genieten van de natuur.
De volgende dag boeken we een jaguartoer.
We hebben van veel mensen gehoord dat het zelden voorkomt dat de jaguar zich laat zien maar wie weet hebben we geluk.
Met een boot varen we drie uur over de rivier en de zon begint aardig te branden.
De gids krijgt een seintje van lokale vissers dat ze een jaguar verderop hebben gezien in de struiken langs de oever.
We varen er heen en blijven enkele tientallen meters op afstand in de rivier dobberen.
We horen enkele takken kraken en dan zien we enkele seconden de jaguar voorbij lopen.
Wat een prachtig dier om te zien.

Na enkele dagen op deze prachtige lokatie te hebben gestaan gaan we naar de Zuid Pantanal.
Dus eerst weer terug richting Pocone.
Onderweg verblijven nog enkele dagen op een andere camping bij een Zwitser en zien nog neusbeertjes lopen.
Daarna rijden we 1000 km naar het zuiden om de Zuid Pantanal te gaan bekijken.
Onderweg pakken we twee overnachtingen in hotels zodat we 's morgens geen daktent hoeven af te breken maar vroeg kunnen vertrekken.
Wat ons meteen opvalt is dat Brazilië erg duur is ten opzichte van Bolivia.
Brazilië heeft vergelijkbaar Europeesche prijzen.
Een liter diesel kost 2.10 real die gelijk is aan 1 euro.
Op advies van twee Belgische overlanders die we tegen kwamen nemen we een weg binnendoor.
We weten dat die weg slecht is, maar er zouden veel miereneters zitten en die willen we zien.
Na vier uur hobbelen over de slechte weg komen we bij een houten brug. Helaas kunnen we niet meer door want de brug wordt gerepareerd en dat duurt die dag tot 17:00 uur.
We besluiten om te wachten, omstreeks 16:45 uur is de brug weer open en in de schemer rijden we de brug over.
We hebben nog zo`n 150 km te gaan,
we zien een kleine mierenter lopen. Natuurlijk moeten we daar een foto van hebben.
Uiteindelijk rijden we nog zo`n drie uur in het donker.
Uiteindelijk komen we aan op de plaats van bestemming genaamd Aquidauana.
De Zuid Pantanal is al even mooi.
We rijden s'middags rond en onverwacht zien we, net als we een brug oversteken, een jaguar een rivier oversteken.
Helaas hadden we de camera niet bij de hand.
Op het eind van de rit zien we nog een reuzenmiereneter lopen.
We verblijven op Pousada Santa Clara, die een kampeergedeelte heeft.
Omdat je in de Pantanal moet rijden om dieren te zien besluiten we om onze koepeltent op te zetten.
De dagen erna zien we reuzenotters, toekans,rode en blauwe ara's.
Na een verblijf van enkele dagen gaan we verder naar Bonito.
Onderweg zien we nog drie reuzenmiereneters.
Om een mooie foto te maken probeert Leon dichter bij te komen.
Hij sluipt naar de reuzenmiereneter en verstopt zich achter de struiken. Maar de miereneter ruikt dat er een raar "dier" op hem afkomt.
Op een gegeven moment rent Leon naar een struikgewas en verstopt zich aan de linkerkant.
Terwijl de reuzen miereneter besluit om zich ook te verstoppen aan de rechterkant.
Meteen als Leon een sprintje trekt om bij de miereneter uit te komen besluit deze om er tussen uit te gaan.
Uiteindelijk na veel moeite lukt het toch om foto's te maken.
We blijven enkele dagen in Bonito en vertrekken dan in de richting van
Foz Iguazu waterfals.

• 18 Augustus 2010 - 17:12

Marion&Jos:

Het blijft een mooi verhaal en voor jullie een vakantie om nooit te vergeten. Veel plezier nog. grtz JKMC

• 18 Augustus 2010 - 21:38

Wim Vonk:

Hallo Leon en Ilona
    Weer eens een reactie van mijn kant.
    Ik heb jullie reis geheel gevolgd. Jullie bevinden vinden je nu in een gebied wat wij in 2008 ook bezocht de pantanal geweldig mooie natuur met veel wilde life en als jullie straks naar de Foz Iguazu gaan kan ik jullie de helikoptervlucht zeker aanraden, niet goedkoop maar zeker de moeite waard. Geweldig jullie reis tot nu toe en veel succes met het vervolg.
    Groeten Wim Vonk

• 19 Augustus 2010 - 13:00

Mandy:

Ik word bij elke reisverslag steeds iets meer jaloers!! Geweldige ervaringen die jullie daar op doen.
    Geniet, geniet, geniet!

• 19 Augustus 2010 - 17:28

Eric & Paulien:

Leon en Ilona,

vandaag nog aan Jeroen Puijnen gevraagd hoe het met jullie ging. En zie daar, weer een nieuw verslag.
    Super om te lezen dat het zo goed met jullie gaat.

Veel plezier de komende tijd en we kijken weer uit naar het vervolg.

groetjes oet Gelean

• 20 Augustus 2010 - 05:11

Frans Schwillens:

Hi U2. Fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ge-wel-dig!!! Geniet ervan en kiek oet!! Grtz Frans.

• 20 Augustus 2010 - 09:55

Louis:

Heya Leon en Ilona,
    komt me bekent voor! hardstikke tof die foto's.
    groeten, louis.

• 23 Augustus 2010 - 14:23

Jack En Iris:

Super die fotos,en een mooi verslag zoals altijd, het ziet er allemaal goed en ruig uit, veel plezier in Brazilie.
    Groetjes Jack en iris.

• 23 Augustus 2010 - 16:23

Frans En Truus:

he jullie, hadden nu pas de tijd het verslag te lezen. Onze mond viel diverse keren van verbazing open. Geweldig wat jullie allemaal zien aan wild. En dan die foto's prachtig.

• 30 Augustus 2010 - 16:12

Weusten:

hallo leon en ilona,
    hier nog even iets van de familie weusten.. met ons gaat alles goed, ook met mie en zef, ze zijn nog altijd bij mekaar..
    het is heel slecht weer hier, boek nog maar een jaar bij, want hier is het niet leuk meer..
    verder is er niet veel nieuws, alles gaat zijn gang, alleen dre de wever is dood zegt mam.
    nog veel plezier en groeten van ons allemaal

• 09 September 2010 - 12:18

Leon Van Mierlo:

Hé Luitjes,

Ik kan alleen maar zeggen dat ik hartstikke jaloers ben met hetgeen ik zie. De blijdschap straalt van jullie gezichten af. Nog veel plezier en we zullen elkaar weer zien. Let goed op elkaar.

Groeten, Leon

• 12 September 2010 - 11:20

Els En Gerard:

nou nou eindelijk heb ik alles bijgelezen en bekeken.heb er geen woorden voor zo indrukwekkend zijn jullie verslagen en de foto's.hoop snel met jullie te skypen want mis jullie wel.heel veel groetjes els en gerard

• 12 September 2010 - 11:52

Emmij:

hallo leon en Ilona
    het is alweer een tijd
    geleden.maar ik volg nog
    steeds jullie verslagen
    vandaag komen Mia en Sef
    naar jullie foto,s kijken
    want ze hebben nog niets gezien. jullie verhalen
    en foto,s zijn geweldig.
    nog veel plezier en de groetjes

emmij

• 12 September 2010 - 15:10

Oma Mia:

hier een klein bericht van mam het regend hier
    elke dag.we zijn met vakantie in duitsland
    geweest daar was het weer
    ook niet zo best. vrijdag
    gaan we naar Huub dan is de opening van de zaak.
    het is erg mooi geworden.
    Marc heeft een nieuwe B.M.W. gekocht. gistern heb ik de moeder van Ilona gesproken ze vond dat jullie lang weg bleven.Ze is blij als
    jullie weer terug zijn.
    Ik hoop dat jullie weer
    gezond en wel terug komen
    de foto's zijn erg mooi
    verder wensen Sef en ik
    jullie nog een mooie en goede reis.

groetjes Sef en Mam

• 23 September 2010 - 07:48

Frans Schwillens:

Hi. Meer dan een maand geen nieuws..... Ik wacht met belangstelling jullie nieuw verhaal af!!!! Have fun!! Grtz, F