Aangekomen in het Noorden - Reisverslag uit Salta, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu Aangekomen in het Noorden - Reisverslag uit Salta, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu

Aangekomen in het Noorden

Door: Leon en Ilona

Blijf op de hoogte en volg leon

02 Mei 2010 | Argentinië, Salta

Uspallata, Puente del Inca, Nat.Park Aconcagua,
El Alcazar,Pas Agua Negra, Quebrada de los Conderes.

Vanuit Chili richting Argentinië gereden. Wederom veel kilometers afgelegd.
Puenta del Inca is een natuurlijke brug waarover thermaal water stroomt. Dit water bevat zwavel. Daardoor zijn er schitterende kleuren ontstaan. Er was ooit een Spa hotel gebouwd echter dat is verwoest door een overstroming
Doorgereden en via een "hair raising" pas naar Cerro Retendor, alwaar het christusbeeld onze auto een zegen gaf.
Deze pas ligt op 4.000 mtr. boven zeeniveau. De klim alsmede afdaling waren spectaculair en een test voor de auto.
Ook om te kijken hoe deze zich gedraagt op hoogte waar het zuurstofgehalte minder is. (voor Bolivia)
Zonder problemen neemt de landrover deze pas, terwijl wij een beetje duizelig in de auto zitten door het lage zuurstof gehalte.
De volgende dag zijn we richting Pas Agua Negra gereden met een tussenstop bij El Alcazar.
El Alcazar is een plek die door de weersinvloeden gecreëerd is door de vele honderden jaren heen.
We kijken naar de prachtige formaties die zijn ontstaan in deze vallei.
Op weg naar de pas komen we bij de douane langs omdat we richting de Chileense kant gaan.
Omdat we alleen boven op de pas willen kijken hoeven we gelukkig geen papierwerk te doen.
De gendarmerie laat ons wel nog een form. ondertekenen dat we op eigen risico de pas nemen.
Onderweg komen we Benja en Annemarie tegen, twee fietsers uit België die helaas de top niet gehaald hadden omdat op 4.000 mtr het weer te koud was en de wind veel te sterk.
Nadat we even met hen gekletst hebben en hen voorzien van drop vervolgen we verder.
We zien kleuren in deze bergen die onvoorstelbaar zijn, het lijkt alsof een schilder zijn pallet heeft uitgestreken op de bergwanden.
Uiteindelijk bereiken we de pas (4.780mtr), door de heftige wind en kou blijven we er niet lang.
Onderweg passeren we ijspunten die messcherp langs de weg staan,het blijkt een gletsjer te zijn die deels boven de grond uitkomt. De punten lijken wel tanden van een haai.
Vervolgens op weg naar Quebrada de los Condores.
Bij een supermarkt in het dorpje Tama vragen we de weg.
Een jongen brengt ons met zijn brommer naar een school.
Een leraar maakt ons duidelijk dat hij trekkingstochten doet naar de rotsen waar de condors vliegen.
Hij deelt ons mede dat we 20 km moeten doorrijden tot het dorpje Pacatala en bij een voetbalveld linksaf moeten slaan.
We begonnen aan de tocht. Bij het voetbalveld hebben nog even moeten zoeken en zagen we een bord achter de struiken staan, dat aangaf dat we de bergen in moesten. Na 25 km door de bergen te hebben gereden hield de weg op en stond een huis.
Een man met een lange baard en wilde haren kwam naar buiten en verwelkomde ons.
We waren beland in the middle of
no where!! We mochten onze tent opzetten op een stuk gras. Geen wc en geen douche. Even later bleek dat de leraar samen met zijn broer in dat huis woonden. De dag erna zouden we de trekkingstocht naar de Quebrada (kloof) gaan. Echter 's morgens was het dicht bewolkt en de condors waren niet te zien. In de omgeving rondgewandeld. Schitterende omgeving. Er is geen elektriciteit, alles gaat via zonnepanelen en men moet zich zelf voorzien van eten. Er was net een geit geslacht en de kop hing aan de boom te drogen. Schijnbaar is dat een delicatesse. Communicatie met mensen uit het dorp gaat via een portofoon. De volgende dag de trekking gedaan. Na 2 uur wandelen kwamen we bij de rots aan. Na een tijdje wachten vlogen de condors op ongeveer tien meter hoogte over ons heen.
Een prachtig souvenir was voor ons de condorveren die we bij het afscheid gekregen hadden.

• 03 Mei 2010 - 08:19

Jack:

Fly like an eagle touch the sun (Iron Maiden). Schitterende foto's en verslag.

• 03 Mei 2010 - 10:07

• 03 Mei 2010 - 10:09

• 03 Mei 2010 - 10:09

• 03 Mei 2010 - 17:19

Hennie:

en die man met die baard en lange haren heb je niet toevallig in de spiegel gezien??? haha. het ga jullie goed, blijf maar lekker weg, hier is het klote (niet alleen het weer!!)

• 03 Mei 2010 - 17:38

Marion&Jos :

Het is inderdaad een mooi gebied. De foto's zijn mooi. Zo te horen hebben jullie er nog steeds in. Geniet maar want zo'n reis maak je niet meer zo snel.
    grtz JKMC

• 03 Mei 2010 - 22:07

Rob:

Ik denk dat El Condor Pasa uit Bolivia een betere song is voor die 2 sjak. Icarus uit jou liedje valt naar beneden en sterft...
    Voor Leon & Ilona...jullie verbazen ons iedere keer weer. Schitterend!!

• 04 Mei 2010 - 06:51

Ron & Jolanda:

hoi leon en ilona
    het zijn prachtige beelden wat een natuur
    ik wens jullie het beste
    ben alweer benieuwd naar het volgende verslag
    groet

• 05 Mei 2010 - 23:38

Alice:

Heyyyyy,

Eindelijk eens even jullie reisverslagen gelezen en de foto's bekeken!
    In een woord, superrrrr!
    Vanaf nu ga ik t allemaal volgen helemaal geweldig!!!

Voorzichtig he,

Groetjes Alice en natuuuuurlijk Jarno, haha!

• 06 Mei 2010 - 18:26

Jan P Oud RHer:

Hey man,superrrr enjoy end have fun,cu later.

• 07 Mei 2010 - 16:59

Janine:

Wauw.. wat een geweldig verhaal weer! Dit moeten jullie gaan bundelen, uitgever zoeken en voila.

Ook weer schitterende foto´s!

Groetjes van Raoul & Janine!

• 08 Mei 2010 - 09:05

Ray En Yvette:

Hey jullie; het ziet er weer allemaal geweldig uit, super! Ook hier is iets nieuws te melden: 29-04-2010 is geboren onze dochter Julia. Met papa en mama gaat het goed; we zijn natuurlijk supertrots op onze kleine. Groetjes oet sjummert (8 graden en dus erg frisjes)

• 12 Mei 2010 - 19:40

Angelique:

Hé Leon en Ilona,
    Alweer een geweldig reisverslag, en nog sjiekere foto's SUPER!!

• 19 Mei 2010 - 11:59

Fam Weusten:

hoi leon en ilona,
    wat een mooie foto's weer! het weer hier bij ons is slecht. verder is alles goed.
    hier is niet veel verandert, alles is hetzelfde, werken werken en nog eens werken.
    geniet er nog maar van!

• 22 Mei 2010 - 12:28

Jacques:

El condor pasa. Je zou haast denken dat jullie daar voor altijd zullen blijven. Schitterend allemaal.

• 26 Mei 2010 - 07:43

Pascal En Kim:

He jullie,

Ziet er weer geweldig uit. Ik wil ook :-).

Grz,

Pascal en Kim.