Orca attack Punta Norte - Reisverslag uit Puerto Pirámides, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu Orca attack Punta Norte - Reisverslag uit Puerto Pirámides, Argentinië van leon vroemen - WaarBenJij.nu

Orca attack Punta Norte

Door: Leon en Ilona

Blijf op de hoogte en volg leon

29 Maart 2010 | Argentinië, Puerto Pirámides

Vanuit Esquel( het westen) terug naar Puerto Piramides, peninsula Valdés (het oosten)gereden.
In twee dagen 750 km gereden.
In Punta Norte beginnen de orca's momenteel op de jonge zeeleeuwtjes te jagen.
De kans is erg klein om dit te zien er zijn heel wat factoren die erbij komen kijken voor een juiste aanval.
Het moet oa zuiderwind zijn anders kunnen de orca's de zeeleeuwen niet horen en komen ze niet.
Tevens moet het vloed zijn.
Noorderwind is slecht omdat de golven te hoog zijn en de kans bestaat dat Orca op het strand vast komt te liggen.
Vanaf Puerto piramides is het een dik uur rijden over wasbord-/gravelwegen om bij Punta Norte te komen waar de zeeleeuwen zitten. Toen we aankwamen in Puerto Piramides meteen door gereden naar Punta Norte omdat het zuiderwind was, maar toen we aankwamen begon het alweer eb te worden.
Vanaf de kust konden we in de verte vijf orca's zien zwemmen. De volgende vier dagen was het noorderwind. Dus geen orca's. Toch elke dag even op en neer (150km) rijden om toch een glimp in de verte van de orca's op te vangen.
Dag vijf begon de wind te draaien dus om 06:00 uur op. Het zou om 07:30 uur vloed worden.
Tevens zou het zuider wind zijn.
Om 08:00 uur stonden we bij de mirador met zicht op het strand.
In de verte zagen we een groep orca's aan komen. Ze waren met zijn vijven. Ze zwommen langs de kust waar de zeeleeuwen zaten. De volwassen zeeleeuwen gaan vaak voor de groep zitten en zorgen ervoor dat de jongen zeeleeuwtjes op het strand blijven.
De orca's zwemmen langs het strand en kijken of er niet een verdwaald jong zeeleeuwtje in het water zit. Die dag waren enkele aanvallen. Prachtig om te zien hoe de orca's samen wachten tot er een jong zeeleeuwtje in het water zit. In een paar seconden schieten de orca's naar voren en pakken een puppy op.
Deze nemen ze mee naar open zee en voordat deze opgevreten wordt, laten ze de jongere orca`s ermee spelen om hun jachttechnieken te leren.
Uiteindelijk is het dan einde oefening voor de pub en wordt hij opgevreten.
Na zes dagen wachten hadden we One perfect day!!!!
Leuke dagen gehad met Marcel en
Cees-Jan, amateur fotografen die toch wel erg proffesioneel bezig zijn.
Getuige hun website, Alpha-Kilo.NL
Het was dus toch de moeite waard om 1500 km (heen en terug naar Esquel) te rijden en dan nog zo`n 900 km naar de orca`s te maken.
Helaas moeten we deze mooie lokatie verlaten om door te reizen weer richting grens met Chili naar het noorden.

• 29 Maart 2010 - 20:02

Larry En José:

Geweldig lijkt ons dat om dit te beleven.
    De foto's zijn altijd al bijzonder en zelf beleven lijkt ons helemaal te gek.
    Blijf vooral foto's plaatsen zodat we een beetje kunnen "meeproeven"

Groeten oet Bingelder

• 29 Maart 2010 - 21:29

Jack:

Zo mensen een belevenis die maar enkelingen hebben. Some few.......

• 30 Maart 2010 - 04:51

Marion&Jos:

Op naar het volgende mooie moment.
    grtz

• 30 Maart 2010 - 08:23

Mandy:

Wow!!

• 30 Maart 2010 - 10:30

Jack En Iris :

Now Lowie daar heb je zeker lang op moeten wachten.Maar het heeft zich geloond.p.s. skype doet het nu eindelijk.

• 30 Maart 2010 - 13:58

Jo Franken:

Tjonge tjonge. Wat een belevenis om die jachtpartijen te zien en hoe de natuur daarmee omgaat! Jullie zien dit en maken dit mee!!
    Zo te lezen, verslinden jullie heel wat kilometertjes met de Land Rover.
    Veel plezier en maak vooral wat meer foto's!!

• 30 Maart 2010 - 14:24

Emmy:

hoy leon en ilona
    een tijdje niet gekeken
    maar wat een belevenis maken jullie mee.en
    vooral met die orka's
    prachtig om die foto's te zien
    gr emmy

• 30 Maart 2010 - 15:25

Truus En Frans:

De zoveelste geweldige belevenis. Hebben jullie al een bandenwissel gepland? met al die kilometers. Blijf gezond.

• 30 Maart 2010 - 16:41

Frans:

Hi. De foto's zijn fantastisch, hoe geweldig moet dit wel niet zijn als je dat kan meemaken?? Veel plezier, veilige kilometers, kiek oet!! Grts, Frans

• 31 Maart 2010 - 14:35

Marcel:

Whooo wat een foto's, zeker met een amateur kamera gemaakt...

Groetjes vanuit Buenos Aires,

Marcel

• 31 Maart 2010 - 15:45

Gerhard&tanja:

Geweldig leon geweldig !

Das lange wachten was dus toch de moeite waard.
    Aber jetzt heißt´s für de Landrover "probier umdadraher" und op de berg gen noorden, denn wir stehen schon auf den salinas grandes.
    Groetjes van
    tanja & gerhard ;))

• 31 Maart 2010 - 15:46

Gerhard&tanja:

Geweldig leon geweldig !

Das lange wachten was dus toch de moeite waard.
    Groetjes van
    tanja & gerhard ;))

• 31 Maart 2010 - 16:44

Jean Dexters:

Prachtig jullie verhalen en alles wat jullie meemaken misschien kunnen jullie wel een natuur programma maken voor de T.V.Zorg wel goed voor jullie Landrover want hij moet nog even mee. mvgr.

• 31 Maart 2010 - 16:44

• 31 Maart 2010 - 16:45

• 31 Maart 2010 - 16:45

• 31 Maart 2010 - 16:51

Jean Dexters:

Je zult het wel gemerkt hebben dat er een beginneling bezig is.
    Sorry!

• 01 April 2010 - 16:51

Marc (breur):

Hey witte geweldig allemaal vooral die orca's kan Chirel goed gebruiken voor haar spreekbeurt op school.
    O ja zal ik alvast een vrachtwagen aan schaffen en die helemaal verbouwen.
    Gr marc en fam

• 01 April 2010 - 17:17

Chirel:

bedankt voor de foto's van de orka's kan ik gebruiken voor mijn spreekbeurt over orka's groetjes: chirel

• 01 April 2010 - 17:28

Angelique:

In één woord super! (behalve voor het zeeleeuwtje dan hé ;-))
    Maar, schitterende foto's!

• 02 April 2010 - 19:25

Ger:

Toch eens de moeite genomen om jullie twee te volgen. In 1 woord: geweldig. Vraag me alleen af wat jullie, als jullie ooit terugkomen, nog willen zien op deze aardkloot. Geniet ervan en pas op jullie zelf. Groet.

• 04 April 2010 - 10:09

Osman:

in een woord...SUPER

• 12 April 2010 - 17:44

Pedro & Liliane:

Geweldig!! Jullie hebben wel geluk dat in Argentinië nog geen kilometerheffing is ingevoerd.. In Schimmert gaat alles goed.
    Pedro & Liliane

• 14 April 2010 - 16:04

Weusten:

hier is de familie weusten nog eens. zo te zien gaat het jullie goed. stephanie heeft de kennedymars gelopen, maar is maar tot de helft gekomen. 38 km.
    volgend jaar weer en dan misschien helemaal..
    met oma mia en zef is ook alles goed. de foto's die jullie gemaakt hebben zijn prachtig.

groeten familie weusten