Van Tissa naar Ella - Reisverslag uit Kirinda, Sri Lanka van leon vroemen - WaarBenJij.nu Van Tissa naar Ella - Reisverslag uit Kirinda, Sri Lanka van leon vroemen - WaarBenJij.nu

Van Tissa naar Ella

Door: Leon en Ilona

Blijf op de hoogte en volg leon

07 Januari 2016 | Sri Lanka, Kirinda

Vanuit het Saman resort een tuktuk gepakt naar het busstation. Vandaar uit de bus genomen naar het berggebied, het plaatsje Ella gegaan.
De lokale busreis was weer eens een ervaring apart, vele uren doorgebracht in de bus, het was erg warm.
Aangekomen in het plaatsje Ella, eerst de rugzakken afgegooid en een ijskoude Cola gepakt. Daarna de heuvel op gelopen met de gehele bepakking naar het hotelletje.'s Middags wat rondgelopen en het trein station bekeken. Het station lijkt zo uit een filmset te komen. Erg leuk om te zien, de perronchef in zijn spierwitte uniform, de loketten waar de kaartjes verkocht worden.Allemaal lijkt het erop dat je zo`n 40 jr terug in de tijd gaat.
De volgende dag een scooter gehuurd en alle high lights bekeken met de scooter.
Eerst naar thee plantage met de fabriek, echter de productie lag stil en de rondleiding was daarom niet interessant om te doen.
Het weer wisselde zich af van regen en zon. Met scooter verder gereden en we kwamen aan bij afgelegen grot tempel. We zagen een monnik boven op een rots zitten te kijken naar ons en die luidde de bel toen we aankwamen.
We dachten dat er wel iemand zou komen om ons rond te leiden maar in de hele omgeving niemand te zien.
Weer terug naar de ingang gelopen en toen kwam de monnik zelf en gaf ons de sleutel die toegang biedt tot de grot.
Hij ging niet mee want hij was aan het mediteren.
In de grot lag weer de zoveelste liggende boeddha.
Op de terug weg nog gestopt bij de waterval.
Verder met een tuktuk naar de 9 bogen brug gegaan om de trein erover te zien rijden.l
De volgende dag regen. We besloten alvast het treintraject Badulla-Ella te doen dan hoefden we niet extra naar Badulla te gaan met al onze bagage.
De perronchef zei dat de trein vertraging had, hoe laat deze kwam dat wist hij niet, dat kon 1, 2 of 3 uur vertraging zijn.
Dat komt doordat de trein handmatig gelost moet worden.
Uiteindelijk konden we aan boord, de rit naar Badulla was mooi, echter we moesten ook dezelfde reis terug maken. In Badulla uitgestapt, we moesten 1,5 uur wachten voor de terugreis helaas regende het heel erg.
Maar niet getreurd, in Badulla was niets te zien dan weer een stupa en een tempel.
De volgende dag hadden we het ticket gereserveerd voor de trein naar Nanu Oya.
Het bergachtig gebied hing in de mist, met af en toe tussen de mistflarden door een mooi uitzicht.
Aangekomen in Nau Oya, de tuktuk genomen naar het busstation Nuwera Eliya. Daar de bus genomen richting Dambulla.
De rit was weer eens spectaculair vooral de vele haarspeld bochten, gaven het gevoel alsof je op een bootje in een wilde zee zat.
Vanuit Dambulla de bus genomen naar Habarana.
Tot in de avonduren zaten we in de bus, dan wordt het wel erg spannend.
Het regent, da`s op zich geen probleem, maar de ruitenwissers die op die bussen zitten werken voor geen meter.
Volgens ons zijn de rubbers zo hard geworden, dat die gewoon over het regenwater glijden maar niets meer wegvegen.
Dit rit gaat gewoon op goede snelheid door.
In NL. steekt er wel eens een konijn of haas de weg over, maar hier staan soms olifanten langs de weg.
Als je daar mee in botsing komt, dan heb je wat meer schade dan een bumpertje gedeukt.
Uiteindelijk gestopt op de kruising in Habarana, vervolgens met een tuktuk naar hotel Asnara Village gegaan.